;

Wanneer opzien tegen bevalling omslaat naar bevalangst

bevalangst

Wat is bevalangst?

Het betekent eigenlijk letterlijk wat er staat, angst voor de bevalling. Soms kan deze angst zo groot worden dat je er dagelijks mee bezig bent, dat noemen we bevalangst. Het is normaal dat je dit ervaart, je bent namelijk niet de enige. Bevalangst komt namelijk voor bij 7 tot 15% van de zwangere vrouwen.

Je hebt verschillende vormen van bevalangst:

  • Je kan bang zijn voor de pijn of gezondheid van je baby
  • Angst voor een knip (episiotomie)
  • Angst voor uitscheuren
  • Angst voor een keizersnede
  • Bang om de controle over jezelf te verliezen

Allereerst weet dat je niet alleen bent! Bij lange na niet. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 20% van de vrouwen psychische klachten ontwikkelt tijdens hun zwangerschap (prenatale depressie). Slechts een fractie daarvan zoekt hulp. 5-10% van de vrouwen  heeft last van angst voor de bevalling. 10-20% ervaart de bevalling als traumatisch, waarvan 3% een PTSS  ontwikkelt. 12% van de zwangere vrouwen heeft of ontwikkelt een depressie tijdens de zwangerschap of post-partum (trimbos 2019).  

Tips voor opzien tegen bevalling

  1. Doe een zwangerschapscursus. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die goed voorbereid de bevalling ingaan positiever terugkijken op de bevalling. Ook kan het volgen van een zwangerschapscursus de klachten verlichten waardoor je minder gestrest en minder opziet tegen de bevalling. Ik bied zwangerschapscursussen aan en daarnaast bied ik ook zwangerschapscoaching aan.
  2. Een goede voorbereiding. Praat met vrouwen die al een bevalling hebben meegemaakt en praat over hun positieve ervaringen, zoek informatie op op internet of ga de boeken in (Geboortebundel). Ook zijn er online veel verhalen te lezen of te horen van andere dames. Als je vragen hebt kan je deze ook altijd aan je gynaecoloog of verloskundige vragen. Als je jezelf goed voorbereid weet je wat er ongeveer komen gaat. 
  3. EMDR-therapie. Ben je al eerder een bevallen maar heb je die als traumatisch ervaren? Dan kan het zijn dat je PTSS hebt ontwikkeld, ook als je het zelf niet weet. Hiervoor wordt professionele hulp aangeraden, dit kan in de vorm van EDMR-therapie. Ik geef zelf deze therapie, dit kan zowel live als online. 
  4. Maak een geboorteplan/geboortewensen. Door een geboorteplan te maken zet je je wensen op papier. Overleg dit samen met je partner en verloskundige zodat zij ook goed op de hoogte zijn. Uiteraard kan een bevalling altijd anders gaan dan verwacht. Het gaat er ook meer om dat je je aan de hand van het plan alvast voorbereid en ook wat welke keuzes je samen hebt. Daardoor kan je juist makkelijker de touwtjes uit handen geven. 
  5. Praat erover met je partner en omgeving. Door je bevalangst met je omgeving te delen zullen zij zich ervan bewust zijn dat je met deze angst rondloopt. Zij zijn er voor je en kunnen je steunen. Hetzelfde geldt voor je gynaecoloog en verloskundige. En als dat niet genoeg is kan je ook altijd een psycholoog/coach zoeken die jou hierbij kan ondersteunen.
  6. Visualiseer de bevalling. Vrouwen die de bevalling visualiseren ervaren meer rust en hebben een positievere ervaring. Visualisatie klinkt misschien zweverig maar in de topsport wordt veel gebruikt. Visualiseer waar je bent, met wie, hoe de weeën voelen. Welke sfeer er hangt, welke muziek, geur en aanrakingen je fijn vind. Dezelfde hersengebieden lichten op alsof je het echt meemaakt. Daarom kan je brein geen onderscheid maken of het nou echt of niet echt is. Hierdoor raak je minder overprikkeld tijdens de geboorte van je kindje. Het werkt het beste in een ontspannen setting. Mocht je het lastig vinden er een beeld van de maken. Google dan naar positieve geboortefilmpjes dat kan helpen. Een geboorte is namelijk vaak heel rustig en kalm zonder al de hectiek die je vaak in films ziet.

Ervaar je ook stress tijdens je zwangerschap? Lees dan mijn tips over hoe je met stress om moet gaan tijdens je zwangerschap.