;

Jezelf niet meer herkennen na de bevalling

Waar je vroeger tot 3 uur ‘s ochtends in de kroeg stond, gaat nu je lichtje om 21.00 al uit. ‘S nachts pak je nog maar enkele uurtje slaap tussen het voeden door. Het verzorgen van je kindje is nu je full-time baan, en niet alleen overdag maar ook ‘s nachts. Je had er zoveel zin in. Lekker cocoonen met je baby, maar soms wordt het je allemaal te veel of kan je er helemaal niet meer van genieten. Wie ben IK ook alweer? is een zin waar je misschien niet eens meer bij stil staat.

Jezelf niet meer herkennen na bevalling is lastig. Ik leg je graag uit wat de oorzaken hiervan kunnen zijn en ik deel wat tips zodat jij je weer wat meer jezelf voelt!

jezelf niet meer herkennen na de bevalling

Matrascence

Matrescence is de term die wordt gebruikt om het proces te beschrijven dat een vrouw doormaakt als ze moeder wordt. Je kan het zien als een transitiefase net als in de puberteit. Een fase waarin zowel fysiek, emotioneel als psychologische allerlei veranderingen plaatsvinden. Veel vrouwen hebben daarom – net als in de puberteit- de vraag wie ben ik eigenlijk? Je zou dus kunnen zeggen dat je de nieuwe jij moet leren ontdekken. De ene vrouw ervaart hier meer struggles mee dan de andere. Als ik naar mezelf kijk dan vond ik het geweldig om moeder te worden, maar veranderden vriendschappen enorm en was mijn focus volledig op mijn gezin gericht. Ik kon daar moeilijk afstand van nemen.

Symptomen van jezelf niet meer herkennen na de bevalling

Voor iedereen zijn de symptomen voor jezelf niet meer herkennen na de bevalling anders, maar hieronder vind je een aantal voorbeelden.

  • ervaart stress van je nieuwe rol als moeder 
  • mist je leven voordat je moeder was
  • hebt last van veel huilbuien
  • kan heel erg moe zijn
  • het genieten van je kindje is er niet of wordt minder

Oorzaken voor jezelf niet meer herkennen na de bevalling zijn op allerlei vlakken te vinden. Er zijn veel hormonale wisselingen, je kan een heftige start samen hebben gehad of er kunnen andere factoren meespelen. En meestal is het een combinatie van factoren wat er voor zorgt dat je het allemaal even niet meer weet. Weet dat dit vaak tijdelijk is. Hier komt een shift in. Maar soms kan het wel fijn zijn om hulp hierbij te zoeken. Merk je dat je er dagelijks tegenaan loopt voor een langere tijd ga dan naar de huisarts of zoek psychologische hulp.

De verbinding met jezelf

Iets wat ik vooral veel in mijn praktijk zie is dat vrouwen de verbinding met zichzelf kwijt zijn. Ze zijn volledig uitgezoned naar de omgeving. Dit klinkt misschien gek, maar vanuit evolutionair perspectief is dit logisch. Je wilt alle signalen van je kindje zo goed mogelijk opvangen. Daarnaast ligt er ook nog de prioriteit op je werk en je relatie tevreden houden. Hierdoor verlies je jezelf helemaal uit het oog. Hoe voel ik mij? Waar heb ik behoefte aan? Iets waar je normaal gesproken wat makkelijker bij stil kan staan, maar waar nu (bijna) geen aandacht voor is. Hieraan werken is heel belangrijk. Door jezelf wat meer voor in de bus te zetten en niet meer als laatste ergens achterin. Hoe doe je dat? Door elke ochtend even een moment voor jezelf te nemen. Even in te checken (adem te halen naar je buik): hoe jij je voelt en te voelen waar jij behoefte aan hebt voor die dag. Dat kan iets kleins (kop koffie) zijn maar ook grotere dingen (andere baan/tijd voor jou en je partner samen). Noteer het allemaal en zorg dat aan het einde van de dag minimaal één behoefte is voldaan.

Tips jezelf niet meer herkennen na de bevalling

  • Neem voldoende rust en check in-time. Dit klinkt misschien voor de handliggend maar het werkt wel. Als je baby slaapt, neem dan zelf ook rust. Ga op de bank een serie kijken of lees een boek. Tijd voor jezelf hebben is net zo belangrijk als tijd voor je kindje.
  • Kleed jezelf iedere dag aan. Als je alleen maar in je pyjama blijft zitten wordt je niet productief. Jezelf aankleden kan al wonderen doen!
  • Laat het huishouden niet je prioriteit zijn. Ja, als je huis netjes en opgeruimd is, heb je ook minder last van onrust in je hoofd. Maar zorg dat je niet alleen gaat poetsen als je kindje slaapt of even weg is. Huur een wekelijkse schoonmaker in die voor jou het huishouden doet zodat jij je volledig kan focussen op je jezelf en je kindje. 
  • Deel je zorgen. Door je kwetsbaar op te stellen zul je zien dat andere ook meer openen en misschien wel vertellen dat ze zich herkennen in jou verhaal. 
  • Vraag hulp als je daar behoefte aan hebt. Iedereen om je heen wilt je graag helpen en het is helemaal niet gek als je daarom vraagt. 
  • Ga naar huisarts of zoek psychologische hulp als je er dagelijks last van hebt voor een langere tijd. Zij kunnen je vaak snel doorverwijzen of helpen. 

Jezelf niet meer herkennen na bevalling: postnatale coaching

Wil je graag meer persoonlijke begeleiding en vind je het fijner om met iemand in gesprek te gaan hierover? Plan dan een gratis intake met mij in. De intake kan al opheldering geven of het kan zijn dat je wat meer sessies nodig hebt. Ik help je graag en sta open voor alle vragen die je hebt. Deze gesprekken kunnen ook online plaatsvinden. Neem hier contact met mij op.